Orice proprietar de imobil are obligația de a-și asigura proprietatea. Indiferent dacă este vorba de casă, ori de un birou, asigurarea este obligatorie, antrenând după sine contravenții de sute de lei în cazul neplății. Mai pe scurt, toți cei ce au o proprietate imobiliară sunt obligați să aibă o astfel de asigurare.

Totuși, nu mulți sunt cei ce grăbesc să-și ia o astfel de asigurare, principala cauza fiind lipsa de informații și neîncrederea în sistem. Tocmai de aceea, venim cu o serie de informații legate de această poliță de asigurare în caz de dezastre naturale.

Ce este polița de asigurare în caz de dezastre naturale sau asigurarea obligatorie a locuinței

Mai întâi de toate, trebuie să știți că este strict o asigurare în caz de dezastre naturale.

Republicată în 2013 în Monitorul Oficial, legea nr.260/2008 reglementează obligativitatea asigurării tuturor locuințelor împotrivă cutremurelor, alunecărilor de teren și inundații. Legea a venit pe fondul distrugerii în din 2008 a mai multor locuințe în timpul inundațiilor din anul respectiv. Sute de familii au privit neputincioase cum apa le ia agoniseala de-o viață, rămânând fără absolut nimic. Ca o soluție pentru astfel de situații, s-a venit cu ideea unei asigurări obligatorii care să fie încheiată cu bănci private pentru garantarea unor ajutoare minime.

PAD sau polița de asigurare împotrivă dezastrelor naturale este documentul care atestă încheierea contractului de asigurare a locuințe. Având această poliță, păgubitul obține despăgubirea totală sau parțială pentru prejudiciile produse locuinței ca urmare a producerii riscului asigurat. Despăgubirea se face în cuantumul prestabilit la încheierea poliței.

Plată se face în condițiile și în limitele stabilite de legea în vigoare. Atenție, căci, așa cum veți vedea în continuare, această poliță asigură un număr restrâns de dezastre, iar pentru acoperirea altor evenimente, va fi nevoie de o poliță facultativă. În cazul nerespectării, amenda este cuprinsă între 100 și 500, iar de cele mai multe ori se dă valoarea maximă, adică 500 lei, însemnând asigurarea pe mai mult de 10 ani.

asigurare obligatorie locuinta detalii

Unde închei o asigurare obligatorie a locuinței

O astfel de asigurare se poate încheia la orice societate de asigurare autorizată. Companiile de asigurare s-au îngrămădit să obțină autorizația PAID (Pool-ul de Asigurare Împotrivă Dezastrelor Naturale). Sunt aproximativ 20 de astfel de societăți, pe care le puteți vedea și pe site-ul paidromania.ro. Marea parte a companiilor oferă pe lângă polița de asigurare, și o serie de asigurări facultative pe care nu ar strică să le consultați.

Cum închei o poliță de asigurare

Pentru a încheia o astfel de poliță, sau mai corect spus un contract de asigurare, trebuie mers la societatea de asigurare. Unele companii pot chiar să trimită agenți de vânzări la domiciliu în cazul imposibilității de deplasare la sediu. Pentru a încheia o astfel de poliță, veți avea nevoie de:

  • cartea de identitate a celui care încheie asigurarea
  • actul de proprietate al locuinței
  • certificatul de moștenitor sau de succesiune (dacă este cazul)

Nu este necesară prezentarea proprietarului casei sau încheierea poliței de către acesta, dar în schimb, actul de proprietate este necesar. Veți completa împreună cu asiguratorul un contract, cuprinzând atât datele asiguratului, cât și suma asigurată.

Apoi se va face plata. Prețul unei asigurări obligatorii este de:

  • 20 Euro anual pentru locuințe de tip A
  • 10 Euro anual pentru locuințe de tip B

În funcție de asigurator, se poate face și plata în avans. Totuși, dată fiind situația economică, nu recomandăm plata pe o perioadă mai mare de 5 ani.

Ce acoperă o asigurare obligatorie a locuinței

Atenție, căci această poliță de asigurare acoperă strict așa-numitele “dezastre naturale”, aici intrând cutremure, alunecări de teren și inundații. Acestea au fost identificate de PAID ca fiind dezastre naturale caracteristice zonei României. În această polița de asigurare nu intră incendierea, de exemplu, așa că pentru o poliță mai extinsă va trebui să vă faceți o asigurare facultativă.

Potrivit legii, indiferent de asigurator, o locuință se poate încadra în una din cele 2 variante prevăzute prin lege:

  • Tip A (suma asigurată de 20.000 Euro): construcția sau structura de rezistentă este din beton armat, metal, lemn, pereți exteriori din piatră, cărămidă arsă sau orice materiale rezultate în urmă unui tratament termic sau chimic.
  • Tip B (suma asigurată de 10.000 Euro): construcția are pereții exteriori din cărămidă nearsa, sau din orice materiale netratate termic. În funcție de aceste tipuri este dictată și valoarea plătii anuale.

Asigurarea obligatorie acoperă strict locuința și nu include dependințele casei. Astfel, dacă în urma inundației v-a fost afectată bucătăria de vară, wc-ul din curte sau foișorul, acestea nu vor fi despăgubite. La fel și în cazul altor dependințe precum casa bătrâneasca, hambarul sau o magazie...nici acestea nu sunt cuprinse în această asigurare. În cazul în care încă mai aveți casa bătrâneasca, legea spune că ar trebui încheiată o poliță PAD și pentru acestea.

Polița de asigurare împotriva dezastrelor naturale detalii

Cum procedezi în cazul producerii unei calamități

Procedura de obținere a despăgubirii în cazul calamitații naturale este destul de anevoioasă, iar suma va intră în posesia asiguratului în termen de 60 zile de la producerea evenimentului. Pentru a obține compensația asiguratul trebuie:

1. Să anunțe imediat primăria în scris de producerea incidentului.

Înscrisul trebuie să ceară ca o comisie din partea primăriei să vină și să constate daunele. Comisia în cauza trebuie să elibereze un proces verbal de constatare a daunelor, document care va trebui depus la dosarul de daună.

2. Să anunțe asigurătorul cu privire la dauna produsă.

Acest anunț se face în termen de 60 de zile de la momentul producerii evenimentului. Atenție a nu se depăși acest termen! Apoi, se completează și se depune dosarul de daună. La dosarul de daună se atașează copia actelor de proprietate a imobilului asigurat (contract de vânzare-cumpărare, autorizația de construire și procesul verbal la recepția lucrărilor, certificatul de moștenitor, etc.) și o copie după actele de identitate ale proprietarului ori ale persoanei care a încheiat polița. Unele companii de asigurare acceptă depunerea acestor documente și via e-mail, ceea ce v-ar scuti de drumuri inutile.

3. Încasarea despăgubirilor.

Despăgubirile pot fi încasate de asigurat fie direct în contul pe care îl are deschis la bancă, fie cash, prin ridicarea de la oricare dintre casieriile CEC Bank în baza actului de identitate.

Pentru întrebări și neclarități privind asigurarea obligatorie a imobilului, nu ezitați să folosiți secțiunea de comentarii de mai jos. Vom face tot posibilul să vă dăm un răspuns în cel mai scurt termen posibil.